جستجو

المنت بخاری برقی

 

المنت بخاری برقی مانند بقیه المنتهای مورد استفاده در صنایع مختلف، انرژی الکتریکی را گرفته و آن را به انرژی گرمایی تبدیل میکند. بخاریهای برقی که امروزه در بیشتر مکانهایی که لازم به روشن بودن وسایل گرمایشی در همه زمانها نیست، مورد استفاده قرار میگیرند که با متصل کردن این بخاری‌ها به برق انرژی الکتریکی به بخاری انتقال داده شده و باعث گرم شدن المنت‌ها و در نتیجه تولید انرژی گرمایی میشود.

از این رو میتوان گفت المنت بخاری برقی یکی از مهمترین اجزای بخاری است که بدون وجود آن عملا بخاری هیچ کاربردی نخواهد داشت. المنت بخاری برقی باید از موادی بسیار مقاوم ساخته شده باشد تا بتواند در برابر چرخه گرفتن انرژی الکتریکی و تبدیل آن به انرژی گرمایی مقاومت زیادی داشته باشد و در طی این چرخه ذوب نشود.

انواع المنت بخاری برقی

انواع المنت بخاری برقی

المنت بخاری برقی با توجه به جنس موادی که در آن‌ها استفاده شده است و نوع آن‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شوند که در ادامه این مطلب با آن‌ها آشنا خواهیم شد.

سفارش ساخت انواع المنت، فوری و بدون واسطه

المنت فلنج دار

المنت‌های فلنج دار صنعتی از انواع المنت‌هایی هستند که برای گرم کردن مقدار زیادی مواد به کار می‌روند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این المنت‌ها می‌توان به این اشاره کرد که این المنت‌ها هیچ آسیبی به محیط زیست نمی‌رسانند، و اینکه انرژی بیشتری نسبت به سوخت‌های فسیلی دارند که یک ویژگی مهم به حساب می‌آید. این المنت‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که می‌توان از این انواع مختلف به المنت سه فاز فلنج دار و المنت میله‌ای فلنج دار اشاره کرد. المنت آرین از مناسب‌ترین فروشگاه‌ها برای فروش المنت فلنج‌دار به شمار می‌رود.

 

المنت میله‌ای

المنت‌های میله‌ای، از یک روکش لوله‌ای ساخته شده‌اند که این روکش لوله‌ای می‌تواند از جنس استیل و یا حتی از جنس مس و آلومینیوم باشد، روکشی که در داخل این لوله استفاده شده است، به وسیله خاک اکسید منیزیم کاملا عایق شده است، تا هیچ اتصال الکتریکی بین این لوله و یا بدنه ایجاد نشود. سر و انتهای این این المنت‌های میله‌ای با دو پیچ بسته می‌شود،

که این دو پیچ اصلا گرم و یا سرد نمی‌شود که اصطلاحا به آن‌ها نقطه سرد گفته می‌شود، در بسیاری از این المنت‌ها تا ۵ سانتی‌متر به عنوان نقطه سرد در نظر گرفته می‌شود. نحوه کار این المنتهای لوله ای به این شکل است که نیروی برق به دو سر این المنت وارد شده و همانطور که گفته شد، سیم کروم و نیکل شروع میکند به مقاومت کردن و با این کار انرژی الکتریکی را در داخل خود نگه داشته، و به این ترتیب سیم گرم میشود، که این سیم گرمای به وجود آمده در خود را به اطراف خود انتقال میدهد.

المنت میله ای

 

سپس خاک اکسید منیزیم این حرارت گرفته شده را به روکش خود منتقل کرده و المنت شروع به قرمز شدن و داغ شدن میکند، که پس از انجام این مرحله بخاری برقی گرما را به اطراف خود انتقال میدهد. البته یکی از چیزهایی که باید در مورد المنت میله ای به آن توجه داشت این است که هر چقدر سیم فنری که داخل لوله استفاده شده است، کمتر باشد حرارتی که تولید میکند بیشتر است

و برعکس، هر چقدر طول سیمی که استفاده شده است بیشتر باشد، حرارت تولید شده به مراتب کمتر خواهد بود. المنت‌ها با توجه به موادی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است، درجه بالاتری از گرما را می‌توانند تحمل کنند و همچنین این المنت‌ها در مقابل رسوب و خوردگی از خود مقاومت بسیار بالایی را نشان می‌دهند که این‌ها، موارد بسیار مورد نیاز برای ساخت یک بخاری برقی می‌باشد.

المنت فنری

المنت فنری سیمی با مقاومت الکتریکی است، که در اطراف یک استوانه‌ای که عایق نارسانا است تهیه شده است. این استوانه عایق نارسانا از جنس سرامیک و یا خاک نسوز است. این سیم‌ها اطراف این استوانه پیچیده می‌شوند و المنت را به وجود می‌آورد. المنت فنری از رشته سیم‌های ساخته شده است که مقاومت الکتریکی بالایی هستند و به همین دلیل باد داغ شدن جریان الکتریکی بیشتری را به محیط تحویل می‌دهند

از این رو می‌توان گفت، المنت‌های فنری از انواع مناسب المنت‌ها برای استفاده در بخاری برقی هستند. نحوه کار این المنت‌ها در بخاری برقی به این گونه است که با اتصال بخاری برقی به برق انرژی الکتریکی به این المنت‌ها منتقل شده و با بالا رفتن مقاومت، این المنت‌ها سرخ شده و در نهایت داغ می‌شوند که موجب ایجاد گرما در محیط اطراف می‌شوند.

 

البته باید به این نکته توجه داشت که المنت‌های فنری به تنهایی نمی‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند، چرا که در این شرایط احتمال برق گرفتگی بالا می‌رود، همچنین با بالا رفتن دما امکان شکستگی این المنت‌ها نیز وجود دارد، به همین دلیل المنت‌های فنری را در روکش‌های عایق شده تولید می‌کنند تا این روکش‌ها از خطرات احتمالی جلوگیری کنند. این المنت‌ها در توان‌های مختلف و یا قدرت‌های مختلفی به تولید می‌رسند که با توجه به نوع بخاری و مکان‌های مورد استفاده از بخاری، نوع صحیح آن‌ها انتخاب می‌شود. به طور کلی المنت‌های فنری، از آهن و نیکل ساخته شده‌اند، چرا که این دو عنصر باعث افزایش مقاومت الکتریکی المنت بخاری برقی می‌شود.

از ویژگی‌های المنت فنری می‌توان به این اشاره کرد که این المنت‌ها با توجه به ساختار فنری شکلی که دارند فضای کمتری را اشغال می‌کنند، همچنین به دلیل ساختار فنری شکلی که دارند می‌توانند تا حدود سه برابر با کشیدن بزرگتر شوند، همچنین این المنت‌ها از توان حرارتی بالایی برخوردار هستند که این امر یک ویژگی مثبت در المنت بخاری برقی می‌باشد

المنت شیشه‌ای

المنت شیشه‌ای که با نام‌های المنت تابشی و المنت کوارتز نیز شناخته می‌شود یکی از المنت‌های پرکاربرد در انواع المنت بخاری برقی می‌باشد. المنت شیشه‌ای از آلیاژ نیکل کروم ساخته شده است این آلیاژ به شکل فنر درون یک شیشه لوله مانند پیچیده می‌شود. از آنجایی که این المنت‌ها را در بخاری برقی استفاده می‌کنیم و این المنت‌ها با گرفتن انرژی الکتریکی انرژی گرمایی را تولید می‌کنند

در نتیجه این المنت‌ها نباید در اثر حرارت بالا شکسته شوند. که به همین دلیل این المنت‌های شیشه‌ای مورد استفاده در بخاری برقی، از جنس کوارتز و پیرکس هستند به همین دلیل این المنت‌های شیشه‌ای در برابر حرارت از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و هنگام عبور گرما از این المنت‌ها نمی‌شکنند، همچنین در برابر ضربه و نیز لرزش از خود مقاومت منحصر به فردی را نشان می‌دهند.

 

در ساخت این المنت‌ها از مقاومت‌های بسیار مخصوصی استفاده شده است، که در زمان انتقال انرژی الکتریکی به این مقاومت‌ها در زمان کوتاهی این جریان الکتریکی به اشعه مادون قرمز تبدیل می‌شود و این مر موجب می‌شود که حرارت مورد نیاز برای گرم کردن محیط اطراف به وسیله بخاری برقی بسیار سریع تولید شود. همچنین المنت‌های شیشه‌ای در دو نوع متفاوت ساخته می‌شوند، که این دو نوع از این المنت در نوع تابش با یکدیگر متفاوت هستند؛ در مدل انعکاسی المنت شیشه‌ای که در ساخت آن از جیوه استفاده شده است دارای شیشه پشت سفید و مات است و المنت ساده از شیشه‌های ساده ساخته شده است.

بهترین و پرکاربردترین نوع المنت شیشه‌ای مورد استفاده در بخاری برقی، المنتی است که دو سر المنت داخل آن به فنر داخل المنت متصل هستند، که این المنت‌های شیشه‌ای به المنت نوع تابشی معروف هستند. داخل این المنت‌های شیشه‌ای از گاز هالوژن پر می‌شوند که به همین دلیل دارای قدرت حرارتی بسیار بالا هستند و می‌توان گفت که این المنت‌ها امکان ایجاد گرما از دمای ۵۳۷ درجه سانتیگراد تا ۱۹۰۳ درجه سانتیگراد را ممکن می‌سازند.

یکی دیگر از ویژگی‌های این المنت‌ها که می‌توان به آن اشاره کرد تابشی بودن این انرژی‌ها است چرا که در این صورت حتی اگر در فاصله زیادی از این المنت‌ها باشیم وجود گرما به شکل منحصر به فردی حس می‌شود. این المنت‌ها اگر در بخاری برقی استفاده شوند نیازی به اینکه از قبل گرم شوند ندارند و در همان لحظه که ما بخاری برقی را به برق متصل کنیم گرما دریافت می‌شود.

همچنین این المنت‌های شیشه‌ای به دلیل اینکه به آسانی نصب می‌شوند و امکان ایجاد ضربه را کاهش می‌دهند از محبوب‌ترین نوع المنت‌ها در المنت بخاری برقی هستند. همچنین المنت‌های شیشه‌ای در طول مدت استفاده هیچ آلودگی صوتی را ایجاد نمی‌کند که این امر یک ویژگی مثبت در بخاری‌های برقی را به وجود می‌آورد.

المنت سرامیکی

یکی دیگر از المنتهای پرکاربرد در بین المنت بخاری برقی المنت سرامیکی است چرا که این المنت‌ها دارای عمر مفید بیشتری هستند. این المنت‌ها همانطور که از نامشان پیدا است درصد بیشتر مواد استفاده شده در ساخت آن‌ها از سرامیک میباشد. در المنتهای سرامیکی سرامیک داخل یک پوشش فلزی قرار داده شده است و زمانی که ما بخاری برقی را به برق متصل میکنیم جریان الکتریکی به این قطعه سرامیک میرسد و این سرامیک به دلیل خاصیت ویژهای که دارد، این جریان الکتریکی را به انرژی گرمایی تولید میکند، سپس این انرژی گرمایی تولید شده را به پوشش فلزی خود منتقل میکند و سپس با گرم شدن این پوشش فلزی، بخاری گرما را به محیط اطراف خود میدهد.

 

این پوششی که در المنت سرامیکی استفاده شده است موجب میشود تا پخش گرما به صورت یکسانی صورت بگیرد که در نتیجه این کار، اتلاف گرمای کمتری در بخاری برقی صورت میگیرد، که این امر یک ویژگی مثبت برای جلوگیری از به هدر رفتن انرژی الکتریکی میباشد.

تعمیر المنت بخاری برقی

المنت بخاری برقی می‌تواند در طول مدت استفاده خود دچار خرابی‌هایی بشود که در بعضی از موارد این خرابی‌ها قابل تعمیر هستند و می‌توان با تعمیر المنت‌ها مجددا بخاری برقی را به کار انداخت، ولی متاسفانه در بعضی از مواقع این المنت‌ها قابل تعمیر نیستند و باید المنت بخاری برقی را تعویض کنیم.

قطع شدن و پارگی المنت بخاری برقی

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که می‌تواند در المنت بخاری برقی به وجود بیاید قطع شدن المنت است، البته باید در نظر داشته باشیم که قبل از تعمیر المنت بخاری برقی بایداز خراب شدن آن مطمئن شوید. برای مطمئن شدن از خرابی المنت بخاری برقی از فازمتر استفاده می‌کنیم، همان‌طور که می‌دانیم المنت‌ها دارای دو سر هستند که به یک سر آن‌ها فاز و به یک سر آن‌ها نول وصل می‌شود.

برای تست کردن المنت بخاری برقی ابتدا فازمتر را بر دو سر المنت بخاری برقی می‌گذاریم، اگر در صفحه فازمتر عددی را مشاهده کردیم یعنی المنت بخاری برقی خراب نیست و سالم است، اما اگر بر روی صفحه فازمتر عددی مشاهده نشد یعنی در وسط المنت پارگی و قطع اتصال وجود دارد.

المنت بخاری برقی

 

شکستگی المنت بخاری برقی

همانطور که گفته شد المنت‌ها ابزاری هستند که می‌توانند به دلیل استفاده نادرست خراب بشوند، با توجه به اینکه بخاری‌های برقی برای گرما دادن به محیط اطراف باید انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل کند اگر این انرژی الکتریکی دریافت شده بیش از حد ممکن باشد و این چرخه به صورت پی در پی و فاصله‌های زمانی کوتاه انجام شود، المنت دچار تحمل فشار زیاد شده و در اثر این این حرارت‌های دریافتی پی در پی می‌تواند بشکند.

تعویض المنت بخاری برقی

در بعضی از موارد ممکن است المنت بخاری برقی قابل تعمیر نباشد که در این شرایط شما باید المنت جدیدی را تهیه کرده و با المنت قدیمی خراب شده تعویض کنید، در هنگام تعویض المنت بخاری برقی مهم‌ترین نکته‌ای که باید به آن توجه داشت وات بخاری برقی است. در واقع شما در هنگام تهیه المنت بخاری برقی باید وات آن را بدانید تا درست‌ترین المنت را برای بخاری برقی تهیه کنید.

برای همه بخاری‌های برقی تابلویی وجود دارد که وات آن را نمایش می‌دهد یا می‌توانید با مراجعه به دفترچه بخاری برقی از وات آن مطلع شوید، در بعضی از بخاری‌های برقی همه المنت‌ها فقط با یک کلید روشن و خاموش می‌شوند و در بعضی از بخاری‌ها، هر دو المنت با یک کلید روشن و خاموش می‌شوند.

هر بخاری برقی، واتی که دارد مربوط به المنت‌هایی هست که فقط با یک کلید روشن و خاموش می‌شوند؛ برای مثال اگر یک بخاری برقی ۲۰۰۰ وات داشته باشد و چهار المنت داشته باشد و هر چهار المنت فقط با یک کلید روشن و خاموش شوند، هر المنت دارای ۵۰۰ وات هستند، و شما برای تعویض یک المنت این بخاری برقی باید یک المنت دارای ۵۰۰ وات را تهیه کنید.

خرید و قیمت المنت بخاری برقی

قیمت المنت بخاری برقی به پارامترهای مختلفی بستگی دارد، اینکه المنت بخاری برقی چه ابعادی را داشته باشد. وات المنت بخاری برقی و ولتاژ ورودی المنت بخاری برقی از مهم‌ترین پارامترهایی است که مهم‌ترین تاثیرات را روی قیمت المنت می‌گذارند. المنت بخاری برقی که در بازار عرضه می‌شود از قیمت ۱۰ هزار تومان شروع شده و تا قیمت‌های بالاتر ادامه دارد شما می‌توانید بهترین نوع المنت بخاری برقی با وات مورد نیاز خود را با قیمت بسیار مناسب از المنت آرین تهیه فرمایید.

المنت بخاری برقی (2)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× ارتباط مستقیم با فروشگاه