جستجو

راه‌های تست المنت آب‌گرم‌کن برقی

المنت فلزی که در وسایل مختلفی همچون: بخاری، سماور، اتو و آب‌گرم‌کن برقی برای تبدیل انرژی الکتریکی به گرما استفاده می‌شود. در پیش رو، ما قصد داریم المنت آب‌گرم‌کن را معرفی و بررسی کرده و نحوه تست و تعویض آن را بررسی نماییم.المنت

المنت آب‌گرم‌کن چیست؟

المنت

المنت نوعی قطعه است که برای گرم‌کردن آب در آب‌گرم‌کن‌های برقی به کار می‌رود. فرایند به این صورت است که ابتدا یک فلز در آب فرو می‌رود، سپس جریان الکتریکی از یک فلز عبور کرده و انرژی گرمایی تولید می‌شود.المنت

تقریباً در تمام برق‌های مسکونی دو المنت موجود است (یکی در بالا و دیگری در پایین.) این ترموستات‌ها توسط دو ترموستات مجزا، یعنی بالا و پایین تنظیم می‌شوند. المنت‌ها به صورت همزمان فعال نیستند، بلکه به صورت متناوب بین بالا و پایین عمل می‌کنند.المنت

فرایندهای ممکن که باعث خرابی آب‌گرم‌کن المنت می‌شوند

آیا آب‌گرم‌کن شما بجای آب گرم، آب سرد یا گرم به شما ارائه می‌دهد؟ اگر بله، در این صورت باید المنت آب‌گرم‌کن را بررسی نموده و در صورت دارا بودن خطا، آن را رفع یا تعویض کنید.

آب‌گرم‌کن‌های برقی از المنت‌های متنوعی برای گرم‌کردن آب بهره می‌برند. از سوی دیگر، بخاری‌های گازسوز از مشعل استفاده می‌کنند. المنت‌های نصب‌شده در کنار مخزن آب‌گرم‌کن برقی می‌توانند به‌صورت مستقیم با آب در تماس باشند.

در صورتی که این واقعه عمل افتد، تجهیزات نمی‌تواند منبع کافی آب گرم را ذخیره نماید. در پی‌روی مواردی که ممکن است باعث خرابی آب‌گرم‌کن المنت شوند، خواهیم پرداخت.

تخلیه زدایی:

مصالح معدنی موجود در آب سخت (مثل: کلسیم و منیزیم) می‌توانند منجر به تجمع در آب‌گرم‌کن گردند. در برخی موارد، رسوبات معدنی در کف مخزن ایجاد می‌شوند و از انتقال گرما به آب جلوگیری می‌نمایند.

المنت‌های گرمایشی دچار صدمه (مثل: نخ و…) می‌شوند و مجبور می‌شوند سخت‌تر عمل کنند و به نتیجه سوختند. برای جلوگیری از تجمع رسوب و افزایش عمر از المنت‌های گرمایشی، بهتر است مخزن بخاری خود را هر چند ماه یک‌بار تخلیه کنید.

افزایش توان:

طی یک افزایش ناگهانی ولتاژ ممکن است عنصر گرمایش آب‌گرم‌کن شما را به‌طور غیرمعقول باربندی نماید و بسوزاند. همه المنت‌های یک آب‌گرم‌کن دارای امتیاز ولتاژ می‌باشند. ولتاژ بیش از امتیاز یک عنصر، سبب سوختن آن می‌گردد. اینجا چند راهبرد برای محافظت از آب‌گرم‌کن شما در مقابل افزایش برق ذکر شده‌اند که بهتر است آنها را به‌یاد داشته باشید:

  1. یک محافظ برق کامل در منزلتان نصب کنید.
  2. هنگام طوفان، دستگاه را از برق قطع نمایید.
  3. سیم‌کشی خود را به‌طور منظم بررسی نمایید.
  4. سیم‌کشی معیوب را پیش از آنکه به مشکل اساسی تبدیل شود، تعمیر کنید.

مواجهه با حریق خشک:

یکی از معمول‌ترین عوامل خرابی آب‌گرم‌کن، مسئله خشک شدن است. حریق خشک زمانی رخ می‌دهد که یک نصاب فراموش نماید که شیر آب گرم را باز نموده، در هنگامی که آب در حال پر شدن درون مخزن عمل نماید و باعث خروج هوا از سیستم شود.

یک فضای هوایی در قسمت بالای مخزن ایجاد می‌شود که عنصر گرمایش بالایی را در تماس با هوا قرار می‌دهد. زمانی که یک المنت گرمایی در یک فضای محفظه‌ای هوایی سوزد، دمای کافی تولید می‌کند تا فلز مورد استفاده در آن ذوب شود یا آسیب داخلی جدی ایجاد کند.

ترک‌ها:

بعضی از دلایل متداول برای وجود ترک‌های آب‌گرم‌کن عبارت‌اند از: تجمع اضافی رسوب، قطعات داخلی مضرب، ترک‌های فشاری روی شیرها و زنگ‌زدگی المنت‌های گرمایشی. در صورت وجود ترک در کویل المنت گرمایشی، باید با یک تکنسین تماس بگیرید تا آب‌گرم‌کن را تعمیر نماید.

چون ترک ممکن است از ضخامت سیم پیچ گذر نماید و جریان برق را مختل نماید. اگر مشکل را نادیده بگیرید، ممکن است وضعیت بدتر شود و احتمال تعویض کل عنصر گرمایشی وجود داشته باشد.

نحوه تعویض المنت آب‌گرم‌کن

آب‌گرم‌کن برقی از یک یا دو المنت گرمایشی برای گرم‌نمودن آب درون مخزن استفاده می‌کند. زمانی که آب‌گرم‌کن دیگر آب گرم تولید ننماید، ممکن است عامل این موضوع المنت بالایی آب‌گرم‌کن باشد. اگر آب‌گرم‌کن شما مقداری آب گرم تولید می‌کند، اما به اندازه مورد انتظار نیست، به المنت پایینی شک داشته باشید.

در صورتی که آب‌گرم‌کن شما به‌طور مداوم مدارهای را خاموش کند، احتمالاً المنت زمین شده و در حال ایجاد اتصال برق است. برای تشخیص وضعیت صحیح عناصر خود، می‌توانید از یک مولتی‌متر (ابزاری برای اندازه‌گیری جریان و ولتاژ الکتریکی که نشان دهنده عبور جریان از آب‌گرم‌کن شما است) استفاده نمایید.

برای تعویض المنت آب‌گرم‌کن

مراحل زیر را انجام دهید

مرحله اول:

کلید مدار را در تابلو برق خاموش کنید. از تست ولتاژ برای بررسی اینکه برق دیگر به آبگرمکن نمی‌رسد استفاده کنید. شما با برق و آب کار خواهید کرد، بنابراین بسیار مهم است که آبگرمکن خاموش باشد.

مرحله دوم:

یک شلنگ به شیر تخلیه وصل کنید و شیر را باز کنید. در این مرحله، ما نمی‌خواهیم مخزن را تخلیه کنیم، فقط برای اطمینان از گرفتگی دریچه تخلیه این کار را انجام می‌دهیم. اگر مخزن شما مسدود شده است، ابتدا باید این مشکل را برطرف کنید؛ در این زمان مخزن خود را تخلیه نکنید.

مرحله سوم:

با بستن دریچه ورودی آب سرد (که بیشتر در بالای آبگرمکن قرار دارد) منبع آب را به آبگرمکن قطع کنید. فشار آب گرم را با اجازه دادن هوا به مخزن آزاد کنید. برای انجام این کار، یک شیر آب نزدیک را باز کنید. فقط شیر آب گرم را باز کنید نه آب سرد، و شیر آب را حتما باز بگذارید.

مرحله چهارم:

برای برداشتن پوشش پانل دسترسی، از پیچ گوشتی استفاده کنید. پانل بالایی، عنصر آبگرمکن بالایی را در خود جای داده است. پانل پایینی، عنصر پایینی را در خود جای می‌دهد. معمولاً بین درب پانل و ترموستات عایق وجود دارد. عایق را در جای خشک کنار بگذارید.

ترموستات باید دارای روکش پلاستیکی باشد. به آرامی پوشش را بردارید. سیم‌ها را با یک ولت‌متر چک کنید تا مطمئن شوید برق وجود ندارد. سیم‍‌کشی را بررسی کنید.

آیا هیچ یک از سیم‌ها آسیب دیده است؟ آیا قطعات ذوب شده وجود دارد؟ اگر رسوب باعث گرم شدن بیش از حد عنصر شده باشد، سیم‌کشی ممکن است آسیب ببیند. هر سیم‌کشی آسیب دیده باید تعمیر شود. پیچ‌ها را باز کنید و سیم‌های ۲ المنت را از المنت گرمایش جدا کنید.

مرحله پنجم:

برای جدا کردن المنت از آچار عنصر گرمایش استفاده کنید. این به طور خاص برای حذف عناصر آبگرمکن برقی طراحی شده است و دارای دهانه گسترده‌ای است که در معرض المنت قرار می‌گیرد. در حالی‌که مخزن هنوز پر از آب است، عنصر را کمی در یک حرکت، خلاف جهت عقربه‌های ساعت شل کنید. وزن آب به نگهداشتن مخزن در جای خود کمک می‌کند.

هنگامی که مطمئن شدید می‌توانید المنت گرمایش را شل کنید، با باز کردن دریچه تخلیه، مخزن را تخلیه کنید. بسته به اندازه مخزن شما، این ممکن است تا یک ساعت طول بکشد. عنصر را حذف کنید. یک واشر لاستیکی یا حلقه “O” وجود خواهد داشت که مخزن را آب‌بندی می‌کند. مطمئن شوید که حلقه “O” را با عنصر حذف کرده‌اید.

مرحله ششم:

رزوه‌ها و ناحیه واشر عنصر جدید را پاک کنید تا از عاری بودن آن‌ها از آلودگی و زباله اطمینان حاصل کنید. حلقه جدید “O” را به عنصر جدید وصل کنید. هرگز از حلقه قدیمی “O”  استفاده نکنید. المنت را به آرامی داخل مخزن فشار دهید و با آچار المنت آن را سفت کنید. ۲ سیم را به المنت وصل کنید و با سفت کردن پیچ‌ها آن‌ها را در جای خود محکم کنید. دوبار بررسی کنید که سیم‌ها محکم باشند و لیز نخورند.

مرحله هفتم:

شیر تخلیه آبگرمکن را ببندید. آب را به آبگرمکن وصل کنید. در این زمان برق را روشن نکنید. مخزن باید قبل از روشن کردن برق، پر از آب باشد وگرنه به عناصر گرمایشی آسیب می‌رسانید. عنصر تازه نصب شده را از نظر نشتی بررسی کنید. در صورت وجود نشتی، منبع آب سرد را خاموش کرده و المنت را سفت کنید. ممکن است لازم باشد عنصر را حذف کنید و حلقه “O” را تغییر دهید.

همانطور که مخزن پر می‌شود، آب از شیر باز شیر شروع به پاشیدن می‌کند (در مرحله ۳ باز مانده است). آب، هوا را از خط خارج می‌کند. هنگامی که یک جریان ثابت آب وجود دارد، می‌توان شیر آب را خاموش کرد. پوشش پلاستیکی ترموستات، عایق و پوشش پانل دسترسی را تعویض کنید. هنگامی که مخزن از آب پر شد، می‌توانید با روشن کردن کلید برق، آبگرمکن را دوباره روشن کنید.

از آنجایی که به احتمال زیاد هوا در خطوط آب گرم وجود خواهد داشت، پراکندگی شیرهای آب گرم در سراسر خانه غیر معمول نیست. این در مدت زمان کوتاهی از بین خواهد رفت. با این حال، اگر ترجیح می‌دهید، می‌توانید هر شیر آب را تا زمانی که جریان ثابتی از آب داشته باشید باز کنید.

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× ارتباط مستقیم با فروشگاه