جستجو

علت روشن نشدن شمعک بخاری

با وجود انواع مختلفی از سیستم‌های گرمایشی جدید موجود در بازار، بخاری گازی همچنان هم یکی از محبوب‌ترین وسیله‌های گرمایشی است که رفیق خوب روزهای سرد زمستان است. استفاده از بخاری در فصول سرد سال برای گرم کردن خانه‌ها امری ضروری است. خراب شدن بخاری و عدم روشن شدن آن یکی از دردسرهایی است که ممکن است هرساله افراد زیادی با آن مواجه شوند. روشن نشدن شمعک بخاری، امری رایج است که می‌تواند دلایل متعددی داشته باشد. ما در اینجا به طور مفصل به بررسی علت روشن نشدن شمعک بخاری می‌پردازیم.

علت روشن نشدن شمعک بخاری

خرابی ترموکوپل

خراب شدن ترموکوپل بخاری گازی یکی از موارد مربوط به علت روشن نشدن شمعک بخاری می‌باشد. یکی از دلایل اصلی که باعث خرابی این قطعه مهم و حیاتی در بخاری می‌شود، نصب بخاری با روش‌های غیر اصولی است. ترموکوپل قطعه‌ای است که از دو فلز با جنس‌های مختلف تشکیل شده است و در یک سمت به هم وصل هستند و از طرف دیگر باهم ارتباط نداشته و آزاد هستند؛ در واقع از این وسیله برای تولید برق استفاده می‌شود. خرابی ترموکوپل هنگام چرخاندن دکمه فرمان مربوط به شمعک مشخص می‌شود؛ به طوری که گاز به ترموکوپل نرسیده و شمعک روشن نمی‌شود.  یکی دیگر از مواردی که مرتبط با ترموکوپل است و باعث خاموشی زود هنگام بخاری می‌شود، تنظیم نبودن جایگاه آن است. در صورتی که سر ترموکوپل بالاتر و یا پایین‌تر از شعله شمعک باشد، به اندازه کافی گرم نشده و جریان به درستی در بوبین برقرار نمی‌شود و همین باعث خاموش شدن شمعک و بخاری می‌شود. برای حل این مشکل سر ترموکوپل را در حالت عادی قرار دهید تا به طور کامل در معرض شعله شمعک قرار بگیرد.

خرابی بوبین

علت روشن نشدن شمعک بخاری می‌تواند مربوط به بوبین آن باشد، برای اطمینان از کارکرد صحيح بوبین می‌توانید آن را به یک ترموکوپل سالم و یا یک باتری ۱.۵ ولتی وصل کنید. اگر پس از اینکه دست خود را برداشتید، همچنان بوبین در محل خود باقی بماند نشان از سالم بودن آن است. در صورتی که بوبین از محل خود منحرف شود شمعک بخاری روشن نخواهد شد چراکه هسته بوبین از محل خارج شده و مسیر رفت و آمد گاز مسدود می‌شود.

جرقه نزدن فندک بخاری

جرقه نزدن فندک هم ممکن است علت روشن نشدن شمعک بخاری باشد که در نهایت باعث عدم روشن شدن بخاری می‌شود. علت جرقه نزدن فندک ممکن است به دلیل اشکال در پیلوت آن باشد. پیلوت قسمتی از فندک است که لوله‌ای و باریک است و در انتهای خود دارای یک کلاهک با سه سوراخ می‌‌باشد‌. جریان گاز از این سه سوراخ به مشعل، ترموکوپل و فندک می‌رود.

  • در صورت انسداد هر کدام از این سوراخ‌ها، با روشن نشدن بخاری مواجه می‌شویم. در واقع  مسدود شدن سوراخ مربوط به فندک مهم‌ترین علت جرقه نزدن فندک است‌. 
  • قطع بودن و یا افت فشار گاز شهری هم می‌تواند علت جرقه نزدن فندک باشد. پس در صورتی که دیدید فندک جرقه نمی‌زند حتما جریان گاز را بررسی کنید.
  • یکی دیگر از علت جرقه نزدن فندک مربوط به تنظیمات آن می‌باشد، فندک بخاری دارای دو پیچ تنظیم می‌باشد که حداقل و حداکثر گاز را تنظیم می‌کنند و در صورت تنظیمات نامناسب، فندک جرقه نزده و روشن نمی‌شود.

انحراف نازل گاز

انحراف نازل گاز از دیگر علت روشن نشدن شمعک بخاری است. وظیفه رساندن و پخش گاز به داخل بخاری بر عهده نازل گاز است و در صورتی که از محل اصلی خود منحرف شده باشد جریان گاز کافی به جرقه بخاری نرسیده و شمعک روشن نمی‌شود. انحراف نازل گاز به علت محکم نبودن پیچ‌های آن اتفاق می‌افتد. با تنظیم نازل در محل صحيح خود و محکم کردن پیچ‌ها این مشکل برطرف خواهد شد. در صورتی که انحراف نازل گاز ناچیز باشد بازهم بهتر است آن را مجدد تنظیم نمایید چراکه انحراف کم نازل می‌تواند منجر به خاموش شدن ناگهانی بخاری شود.

اشکال در اتصالات

از دیگر علت روشن نشدن شمعک بخاری می‌توان به نقص در اتصالات آن اشاره کرد. دودکش بخاری را بررسی کنید که با گرد و خاک و یا جسم خارجی مسدود نشده باشد، چراکه انسداد دودکش مانع از ورود جریان گاز به داخل بخاری شده و از روشن شدن شمعک جلوگیری می‌کند. همچنین وجود هرگونه نشتی در اتصالات بخاری می‌تواند مانع از عملکرد صحيح قسمت‌های مختلف بخاری شده و از روشن شدن شمعک بخاری جلوگیری کند. راهی که برای امتحان کردن مکش مناسب دودکش وجود دارد این است که بیرون از دودکش کبریتی را روشن کنید و به شعله آن توجه کنید، اگر به  سمت دودکش منحرف شد، به معنای کارکرد و مکش مناسب دودکش است. همچنین با استفاده از کف صابون، می‌توانید از عدم وجود نشتی در اتصالات بخاری مطمئن شوید.

کوتاه بودن شعله پیلوت

شعله پیلوت یا همان شعله شمعک یکی از مهم‌ترین مواردی است که تنظیم بودن اندازه آن نقش مهمی در روشن شدن بخاری و جلوگیری از خاموش شدن آن دارد. برخلاف تصور عموم، شعله پیلوت بخاری اندازه ثابتی نداشته و با چند قدم می‌توانید مقدار آن را تنظیم کنید.

  • برای این‌ کار در قسمت شیر کنترل بخاری، یک پیچ بزرگ مشاهده می‌کنید که باید آن را باز کنید.
  • •         پس از باز کردن این پیچ، پیچ کوچکتری را مشاهده می‌کنید که وظیفه تنظیم شعله پیلوت برعهده آن است.
  • با استفاده از یک پیچ‌گوشتی مناسب پیچ کوچک را بچرخانید تا شعله پیلوت افزایش پیدا کند. البته دقت کنید که اندازه شعله مناسب باشد چراکه افزایش بیش از حد شعله باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.

فیلتر شمعک

علت روشن نشدن شمعک بخاری ممکن است به دلیل کثیف شدن فیلتر شمعک باشد که در صورتی که مدت طولانی از تعویض آن گذشته است باید آن را تعویض کنید. اگر فیلتر سالم است و خیلی کثیف نشده است، آن را برعکس کرده و سرجای خود قرار دهید. برای برداشتن فیلتر و تعویض آن به ترتیب مراحل زیر پیش بروید:

  • بخاری را خاموش کنید و اجازه دهید تا کاملا سرد شود.
  • به قسمت زیرین شیر کنترل بخاری فشار وارد کنید و روپوش آن را بردارید ‌.
  • سرپوش پیچ کنترل شعله را بردارید.
  • پیچ بزرگی که کنار اهرم تنظیم قرار دارد را کامل باز کنید.
  • با استفاده از یک سنجاق فیلتر را خارج کنید.
  • فیلتر را تعویض کرده و به همان ترتیب قطعات را در محل خود قرار دهید.
علت روشن نشدن شمعک بخاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× ارتباط مستقیم با فروشگاه