جستجو

المنت

المنت چیست؟

المنت:به طور کلی، المنتها با توان‌ها و قدرت‌های متفاوتی در بازار موجود هستند و با قیمت‌های مختلف قابل دسترسی هستند. این قطعات با خاصیت داغ شوندگی و تحمل جریان الکتریکی بالا، در بسیاری از وسایل برقی و خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند و نقش مهمی در عملکرد و کارایی این وسایل دارند.

المنتهای گرمایی یک عنصر مهم در صنعت است که برای تولید حرارت به کار می‌رود. اینها بر اساس اصول مقاومت الکتریکی عمل می‌کنند و با استفاده از یک سیم مقاومتی، حرارت تولید می‌کنند.

این سیم مقاومتی در داخل یک استوانه از جنس سرامیک یا خاک نسوز قرار دارد و با گذراندن جریان الکتریکی از آن، گرما تولید می‌شود.  در صنایع مختلفی مانند خودروسازی، تجهیزات پزشکی، صنایع غذایی و بسیاری از ماشین‌آلات صنعتی استفاده می‌شوند.

سیم آنها به تنهایی قابل استفاده نیست و نیاز به روکش عایق دارد. استفاده از سیم بدون روکش عایق، با خطراتی همراه است. اولاً، اتصال الکتریکی ممکن است باعث برق گرفتگی شود. ثانیاً، انتقال دما به صورت کند انجام می‌شود و این می‌تواند منجر به شکستگی سیم المنتها شود. بنابراین، سیم درون روکش‌های عایق شده قرار می‌گیرند. این روکش‌ها علاوه بر بهبود انتقال دما، احتمال برق گرفتگی و اتصال الکتریکی را به صفر می‌رسانند.

المنتهای حرارتی به دلیل عبور جریان الکتریکی از آن‌ ها، حرارت تولید می ‌کنند. برای جلوگیری از فشار های الکتریکی در المنتهای حرارتی، از محافظ حرارتی استفاده می ‌شود. محافظ حرارتی در واقع یک پوشش عایقی است که بر روی المنتهای حرارتی قرار می ‌گیرد و از تماس المنتها با محیط و تولید حرارت بیش از حد جلوگیری می‌ کند. این پوشش عایقی معمولاً از جنس سیلیکون، فیبر شیشه‌ای و یا کربن سرامیکی ساخته می ‌شود.

 در صنعت چه کاربردی دارند؟

سیم آن به تنهایی قابل استفاده نیست و نیاز به روکش عایق دارد. استفاده از سیم  بدون روکش عایق، با خطراتی همراه است. اولاً، اتصال الکتریکی ممکن است باعث برق گرفتگی شود. ثانیاً، انتقال دما به صورت کند انجام می‌شود و این می‌تواند منجر به شکستگی سیم المنت شود. بنابراین، سیم درون روکش‌های عایق شده قرار می‌گیرند. این روکش‌ها علاوه بر بهبود انتقال دما، احتمال برق گرفتگی و اتصال الکتریکی را به صفر می‌رسانند.

به دلیل عبور جریان الکتریکی از آن‌ ها، حرارت تولید می ‌کنند. برای جلوگیری از فشار های الکتریکی در آنها، از محافظ حرارتی استفاده می ‌شود. محافظ حرارتی در واقع یک پوشش عایقی است که بر روی حرارتی قرار می ‌گیرد و از تماس المنت با محیط و تولید حرارت بیش از حد جلوگیری می‌ کند. این پوشش عایقی معمولاً از جنس سیلیکون، فیبر شیشه‌ای و یا کربن سرامیکی ساخته می ‌شود.

انواع المنت

در این بخش ابتدا به معرفی المنتای حرارتی و انواع گوناگون آن میپردازیم تا به کاربرد آن در صنعت و حتی لوازم برقی خانگی برسیم. شاید برای شما هم سوال شده باشد که مقاومت درون آن چگونه جریانی پیدا میکند. که گاهی اوقات به دمای حتی 1200 درجه سانتی گراد میرسند.

  •  میله ای
  • فلنج دار
  • فین دار، پره ای
  • سماوری
  • آبگرمکنی

رایج ترین روش برای گرم کردن سیالات و قالب ها استفاده از المنت حرارتی یا صنعتی می باشد.  از یک رشته سیم نازک نیمه هادی با مقاومت بالا تشکیل شده است. و این سیم دارای مقاومت به دور یک هسته ی سرامیکی نسوز پیچیده شده است که خاصیت داغ شوندگی و تحمل جریان الکتریکی بالا را دارد و با گذشتن جریان برق از آن گرما تولید می شود. جنس اصلی آنها از نیکروم یا نیکل-کروم می باشد و دارای توان یا قدرت های متفاوتی می باشند. به طور کلی می‌توان گفت المنتای حرارتی وسیله ای است که انرژی الکتریکی را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و به دلیل تولید گرمای زیاد، از مقاومت الکتریکی بسیار بالایی برخوردار است.

Flange-type heating element | Heating elements | Thermowatt EN

 

 

المنت سرامیکی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

× ارتباط مستقیم با فروشگاه